Wat gebeurt er als we je doorverwijzen?

Soms kan het nodig zijn dat we je doorverwijzen naar een organisatie die de hulp kan bieden die je nodig hebt. Of dit nodig is en naar welke organisatie je dan verwezen wordt, bekijk je samen met jouw contactpersoon bij het CJG.

Sommige organisaties bieden vrij toegankelijke hulp. Hier heb je geen officiƫle verwijzing voor nodig. Je kunt direct gebruikmaken van hun aanbod. Andere organisaties bieden niet vrij toegankelijke hulp. Dit betekent dat de medewerker van het CJG (of de huisarts) je hier officieel naar moet verwijzen door middel van een beschikking.

Beschikking nodig

Word je doorverwezen naar een organisatie waarvoor een beschikking nodig is? Dan stel je samen met de medewerker van het CJG een plan van aanpak op voor deze hulp. De medewerker van het CJG stuurt dit plan naar de gemeente en de gemeente regelt een beschikking. Een beschikking is een brief waarin staat dat je gebruik mag maken van deze niet vrij toegankelijke zorg.

Er zijn twee typen beschikkingen:

  • Zorg in Natura (ZiN): dit is zorg die wordt geleverd door een organisatie waar de gemeente een contract mee heeft. Deze zorg wordt volledig vergoed. Als er zorg in natura mogelijk is, gaat dit altijd voor.
  • Persoonsgebonden Budget (PGB): dit is zorg die wordt geleverd door een organisatie waar de gemeente geen contract mee heeft. Deze zorg wordt voor 75 tot 90 procent vergoed. De rest moet je zelf bijbetalen.
    Een eenmalig contract of PGB wordt pas afgegeven als er geen passende Zorg in Natura te vinden is.

De CJG-medewerker zal samen met jou bekijken wat het beste bij je past.

Het beschikkingsproces

Wat gebeurt er als je een beschikking nodig hebt?

1. De CJG-medewerker stelt samen met jou een plan van aanpak op. In dit plan van aanpak wordt beschreven wat jouw hulpvraag is, wat je wilt bereiken en wat er nodig is om dat te bereiken. Dit plan wordt door jou ondertekend en wij slaan het op in ons registratiesysteem.

2. Aan de hand van het plan van aanpak kijk je samen met de CJG-medewerker welke organisatie het beste bij jouw hulpvraag past.

3. Als je een zorgaanbieder hebt gekozen, neemt de CJG-medewerker contact op met deze aanbieder. Met de zorgaanbieder wordt overlegd of zij deze zorg inderdaad kunnen leveren en of er plek is. Als dit lukt, gaat de medewerker de doorverwijzing regelen. Als de aanbieder geen plek heeft of niet goed genoeg bij jouw hulpvraag past, zoeken jullie samen verder naar een andere aanbieder.

4. De CJG-medewerker stelt een aanvraag voor een beschikking op en stuurt deze door naar de gemeente. De gemeente verwerkt deze aanvraag en stelt de beschikkingsbrief op. Deze brief stuurt de gemeente naar jou. Dit is tevens de bevestiging van jouw aanvraag;

5. De gemeente regelt met de zorgaanbieder dat de hulp/ondersteuning kan starten en dat de zorgaanbieder betaald krijgt.

Een beschikking wordt altijd afgegeven voor een bepaalde periode. Is dat niet voldoende? Neem dan twee maanden voor het aflopen van de beschikking contact op met het CJG. Dan kan op tijd worden bekeken wat er verder nodig is.

Vragen?

Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met het CJG via (030) 820 02 27, of info@cjgzeist.nl.