Hoe werken wij?

Het Centrum voor Jeugd en Gezin geeft informatie en ondersteuning rond opvoeden en opgroeien. We zijn er voor ouders, jongeren en professionals. In Zeist zijn wij door de gemeente aangewezen als het aanspreekpunt voor alle vormen van jeugdhulp. Bekijk hier onze openingstijden en spreekuren
 

Hoe gaan wij aan de slag met je vraag aan het CJG?

Heb je een vraag over je kind(eren) of gezinssituatie, dan zijn dit de stappen die we zetten:

Aanmelding

Je hebt een aanvraag of melding gedaan omdat er zaken niet goed gaan. We kijken allereerst naar wat je vraag precies is en wat we voor je zouden kunnen betekenen. Wij noemen dit ‘vraagverheldering’. Je vraag wordt vervolgens genoteerd in je persoonlijke dossier in ons registratiesysteem. Dit gebeurt in overleg met jou.

Vervolgens bekijken we welke medewerker van ons team de vraag het beste kan oppakken. Deze medewerker zal zo snel mogelijk contact met je opnemen om een afspraak te maken.

Aan de hand van de vraag gaan we kijken welke oplossingen er zijn. We zoeken dat zo dicht mogelijk bij huis: wat kun je zelf, wat kunnen anderen doen?

Gesprekken

Om tot een antwoord of oplossing van de vraag te komen heb je één of meerdere gesprekken met je contactpersoon bij het CJG. Deze gesprekken kunnen plaatsvinden bij het CJG, bij jou thuis of op een andere locatie. Dit is afhankelijk van de vraag en wat je prettig vindt.

Samen met de medewerker van het CJG stel je een plan van aanpak op, waarin staat wat jouw hulpvraag is, wat je wilt bereiken en wat er nodig is om dat te bereiken. Vervolgens ga je samen met de CJG-medewerker dit plan uitvoeren.

Samenwerking met anderen

Soms is het nodig om samen te werken met anderen, zoals het consultatiebureau of de school. Dit gebeurt altijd in overleg met jou. We delen ook geen gegevens met anderen zonder jou toestemming. Lees meer hierover bij Privacy.

Officiële verwijzing (beschikking)

Soms is het nodig dat wij doorverwijzen naar een andere organisatie. Deze organisatie kan je de hulp bieden die je nodig hebt. Je contactpersoon bij het CJG zal samen met jou kijken of doorverwijzing nodig is.

Sommige van de organisaties waarnaar wij doorverwijzen bieden vrij toegankelijke hulp. Hier heb je geen officiële verwijzing voor nodig. Andere organisaties bieden niet vrij toegankelijke hulp. Dit betekent dat de medewerker van het CJG (of de huisarts) je hier officieel naar moet verwijzen door middel van een beschikking. Meer informatie over beschikkingen kun je vinden bij: Wat gebeurt er als wij je doorverwijzen?

Afronding van het dossier

Ons uitgangspunt is dat ondersteuning in principe tijdelijk is. Wanneer je professionele hulp krijgt vanuit de gemeente, gaan we ook samen kijken wanneer deze hulp kan stoppen. Dit komt ook in het plan te staan.

Wanneer je hulpvraag is opgelost, kan je dossier worden afgerond. Je kunt altijd met je contactpersoon van het CJG afspreken dat hij/zij na een tijdje nog eens contact opneemt om te kijken hoe het met je gaat. Je kunt na de afronding vanzelfsprekend altijd contact opnemen met het CJG wanneer je nieuwe vragen hebt.

Filmpje

In een filmpje vertellen een moeder en een jongere hun verhaal. Bekijk het filmpje op YouTube.

Vragen?

Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met het CJG via (030) 820 02 27, of info@cjgzeist.nl