Cliëntondersteuning helpt bij het regelen van zorg of hulp
Iedereen die contact heeft met het CJG over hulp of zorg, kan gebruik maken van onafhankelijke cliëntondersteuning. Cliëntondersteuning helpt ouders en jeugdigen om zo veel mogelijk zelf keuzes te maken en zelf te bepalen welke hulp ze krijgen. Dit noemen we ook wel zelf de regie houden.
De cliëntondersteuning is gratis en volledig onafhankelijk van het CJG en de gemeente. Dit betekent dat jouw belang bij de cliëntondersteuner voorop staat. Hij of zij zal altijd bekijken wat voor jou het beste is en je helpen om de gewenste oplossing voor elkaar te krijgen.
Wat doet een cliëntondersteuner?
Een cliëntondersteuner kan op verschillende manieren ondersteunen, bijvoorbeeld door:
- Het geven van informatie en advies
- Het duidelijk maken van je hulpvraag
- Het maken van keuzes en het uitvoeren van acties
- Het verloop van de zorg of hulpverlening in de gaten houden en helpen bijsturen waar nodig
- Het bieden van hulp bij het indienen van een klacht
Je kunt ons vragen om samen met jou een geschikte cliëntondersteuner te zoeken. Dat kan bijvoorbeeld via een organisatie als MEE. Je kunt ook iemand uit je eigen kring vragen, bijvoorbeeld een familielid of een vriend(in).
Vragen?
Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met het CJG via (030) 820 02 27, of info@cjgzeist.nl.